Ik had echt geen idee dat ik emotioneel onvolwassen was.
Dacht dat ik het goed voor elkaar had, goed terecht gekomen, zonder trauma ofzo. Dus was het een schok voor mij toen ik besefte dat ik op emotioneel vlak nog veel te leren had.
Emotioneel volwassen ben je als je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen gevoelens, behoeften en reacties.
Niet door ze weg te stoppen, maar door deze te herkennen, dragen en bewust te uiten.
Het wegstoppen van gevoelens kende ik maar al te goed. Ik was een wandelend hoofd, alles vond plaats in mijn hoofd. Ik voelde niks doordat ik alles blokte of ik rationaliseerde mijn gevoelens met mijn hoofd. Dan was ik urenlang mijn emoties aan het analyseren (zonder het te voelen). Ook had ik moeite om mijn grenzen aan te geven, was vooral aan het pleasen en voelde me schuldig wanneer ik voor mezelf koos.
Nu weet ik dat dit overlevingsstrategieën zijn en geen karaktertrekken.
Gelukkig leerde ik van mijn coach destijds om langzaamaan weer contact te maken met mijn gevoelens. Doodsbang was ik, bang dat mijn gevoelens mij zouden verzwelgen, dat ik geen controle meer had over mijzelf, dat mensen mij zwak vonden. Ik had van huis uit altijd geleerd om vooral geen emoties te tonen, want dat is zwak en kwetsbaar. Mijn ouders die nooit van hun ouders leerden om met emoties om te gaan konden ons ook niet leren hoe hier mee om te gaan. Dit wil ik anders doen voor mijn zonen.
Stap voor stap heb ik weer mogen leren om te voelen, om weer in contact te komen met mijzelf. Het was intens en pittig, omdat oude weggestopte emoties ook langskomen om gezien en gevoeld te worden. Ik weet nu dat gevoelens me iets willen zeggen en als ik hiernaar luister ik dichter bij mijzelf kom. Door mijn gevoelens te blokken en te negeren was ik juist zo ver van mijzelf verwijderd.
Ik voel, dus ik leef. En dit is wat ik mijn zonen wil meegeven, zodat zij vrij zijn en niks mee hoeven te dragen van eerdere generaties.
Dit gun ik jou ook:
Dat je voelt zonder jezelf te veroordelen
Dat je grenzen voelt zonder schuld
Dat je dicht bij jezelf blijft zonder jezelf te verliezen
Dat je kiest voor jezelf mét respect voor je achtergrond.
Stuur mij een bericht als je meer wilt weten hoe ik je daarbij kan helpen.
